Criminal Justice 2008

en
RSS
What is restorative justice?

Facebook
Partners and Sponsors:

          With financial support from the Criminal Justice Programme of the European Commission, Directorate General Justice, Freedom and Security

The MEREPS Project's translating partner is the Afford Translations and Interpreting Ltd.

Sign up

Vetítő-beszélgető foglalkozás a Szeged-Móravárosiban

Uploaded at: 2011. 05. 19.

Author: bartabetti

A Szegedi Ipari, Szolgáltató Szakképző és Általános Iskola Szeged-Móravárosi Tagintézményének egyik 9. osztályában tartott vetítő-beszélgető foglalkozás élményei.

1.         Néhány mondat a vetítőpárról (szakma, életkor, érdeklődés), s mutassa be a csoportot/foglalkozást (létszám, időkeretek, korcsoport  szerint).

Vetítőpárosunk egyik tagja az iskolapszichológus, a másik pedig egy 9. ozstályos (rendész osztály) diáklány. Anikó önként jelentkezett, hogy szeretne részt venni ebben a projektben és diákönkormányzati és egyéb tevékenységei illetve személyisége alkalmassá is tettéke erre a feladatra. Iskolapszichológusként alapvetően fontosnak tartom, hogy foglalkozzunk a konfliktusokkal és próbáljuk meg békésen rendezni őket. Anikó szintén érdeklődik a konfliktuskezelés iránt és ezen kívül jól kijön a diáktársaival. Az iskolában egy ismert és elismert diák, főleg a különböző ünnepségeken, rendezvényeken való szereplései miatt. Jó kommunkiációs készségekkel rendelkezik és már korábban is dolgoztunk együtt, ezért kértem fel őt erre a feladatr, amit ő lelkesen elvállalt.

A foglalkozást egy duplaórára (2x45 perc) terveztük, bár biztosítékként a következő óra is a rendelkezésükre állt. A film megnézése után tartottunke gy 10 perces szünetet és végül még 10 percet használtunk fel a 3. órából is.

Egy 9. szakiskolás osztály eegyik csoportját választottuk ki, az elkérhető óra (pályaorientáció) és nagyrészt a létszám miatt. A csoport 13 főből áll, de ezen a foglalkozáson csak tízen voltak jelen. Ez nagyban megkönnyítette a munkánkat, főleg a diáktársamét. A csoportban csak lányok voltak.

2.         Hogy tetszett a film a nézőknek?

A filmmel kapcsolatban vegyes visszajelzéseket kaptunk. Túl sok információt próbált átadni, amit nehezen tudtak követni a diákok. Ennek ellenére a dákok által elmesélt történetek megragadták őket, főleg a kiközösítéssel foglalkozó.

Diákok véleményei:

"Túlzsúfolt, jobb lett volna kevesebb beszéd."

"Mű volt, nem volt hihető, de a verekedő fiúk nagyon helyesek voltak."

Tehát túl sokat foglalkoztak a külsőségekkel és az állandóan váltakozó jelenetek miatt a film üzenet kicsit elveszett valahol félúton. Viszont tudtak olyan szereplőket mondani, akkik szimpatikusak voltak nekik. Például a mediációt vezető szociális munkás hölgy több diáknak is nagyon szimpatikus volt és maga a mediáció is.

3.         Hogyan fogadták a foglalkozást? (Örülnénk egy-egy idézhető mondatnak  a résztvevőktől és/vagy fotónak!)

Alapvetően jól fogadták a foglalkozást, részt vettek a munkában, a csoportmunkákban is.

4.         Mi volt a leghangsúlyosabb téma a foglalkozáson?

Sajnos a foglalkozás vége felé előtérbe kerültek az osztályban meglévő valós konfliktusok, amelyek mélyebbre vezetnek, mint ami ennek e foglalkozásnak a kereteibe belefér. Felhozták az osztályon belüli erős klikkesedést és a romák kiközösítését. Ezeknek e problémáknak egy kicsit teret engedtünk, mert látszott, hogy ez nagyon foglalkoztatja és bántja őket (ezért is csúsztunk ki az időből).

5.         Melyik gyakorlat vagy kérdéskör működött jól a foglakozáson, és melyik  nem? Melyek voltak a csoportmunka  jellegzetességei?

A konfliktusok jellegzetességeinek összegyűjtésénél kellette egy kis rávezetés, de utána elég jól összegyűjtötték őket.

A kiscsoportos feladatnál nehezen tudtak elképzelni tanár-diák és tanár-tanár konfliktust, valós konfliktust pedig egyáltalán nem tudtak hozni. Az instrukciókat is többször el kellett ismételni.

A csoportmunka során is megjelentek a klikkek és kis nehézséget okozott nagyjából egyenlő fős csoportokat kialakítani. Egymás meghallgatása is többször problémás volt.

6.         Milyen volt a közös munka a vetítőpárjával?

A vetítőpárommal jó volt a közös munka, közösen fel tudtunk készülni a foglalkozásra és a vezteés során is jó volt a munkamegosztás (például a vetítőpárom írt  a csomagolópapírra). A saját feladatait is jól vezette.

7.         Mit tanácsolnátok más vetítőpároknak? Mit üzentek nekünk, a Foresee Kutatócsoportnak?

A fogalakozás tematikája jól használható, viszont az átadni kívánt információkban túl sok olyan fogalom van, ami nehézséget jelent egy szakiskolás osztálynak (pl. konszenzus, ambíció, percepciók).

A film talán a 9-es korosztálynak  túlságosan sokat és hirtelen vált a jelenetek között. A diákok történetei viszont megérintik őket, bár néha a szereplők külseje eltereli a figyelmüket. Mindezek ellenére is jó indítója és alapja volt a foglakozásnak.

Mindenkinek pozitív élményekben gazdag vetítő-beszélgető foglalkozásokat kívánnak és csak így tovább Foresee!

No comments

Please log in to write comments.