Criminal Justice 2008

en
RSS
What is restorative justice?

Facebook
Partners and Sponsors:

          With financial support from the Criminal Justice Programme of the European Commission, Directorate General Justice, Freedom and Security

The MEREPS Project's translating partner is the Afford Translations and Interpreting Ltd.

Sign up

Vetítés a Vályiban 2.

Uploaded at: 2011. 05. 24.

Author: zsinka

2011. 05. 11-én előzetes egyeztetések és felkészülés után megtörtént a vetítés. Iskolánk fiúkollégiumában vetítettük le a filmet vegyes korosztályú csoportnak és beszélgettünk a témáról.

Vetítőtársamat is 4 éve ismerem, 2 éve a mentoráltam. Nagy Sanyi már szakmával (pincér) rendelkező tanulója iskolánknak, jelenleg érettségire felkészítő tagozaton tanul. Hatodik éve tanul iskolánkban, jól ismeri a diákokat, a kialakuló helyzeteket, konfliktusokat. Társai elfogadják véleményét.
Bodó Zsuzsi: 4 éve dolgozok az intézményben gyógypedagógusként és mentortanárként. Vetítőpárommal kapcsolatom nagyon jó, kölcsönösen elfogadjuk és tiszteljük egymást.

A fiúk vegyes korosztályúak (14-21 év), különböző iskolatípusba, szakmára járnak (9-10. évfolyam, szakma, szakközépiskola, másodszakma). Ennek megfelelően a fogadtatás is vegyes volt. Új volt, szokatlan volt nekik a helyzet, ritka az olyan alkalom, hogy leülnek beszélgetni bármilyen témáról.

Saját bevallásuk szerint nagyon jó közösséget alkotnak a kollégiumban, az iskolában azonban akadnak konfliktusaik. Elég nehezen jutottunk el a konfliktus témáig, ami feltehetően annak „köszönhető”, hogy a beszélgetésen jelen volt a kollégium ügyeletes nevelője, akit legkevésbé kedvelnek a diákok. Ez, hogy őt nem kedvelik előzetesen is ismert volt, és a későbbi beszélgetések során is kiderült, hogy oldottabb, kötetlenebb lehetett volna jelenléte nélkül a foglalkozás. Nehezen fogalmaztak meg olyan konfliktusokat, amelyek a kollégiumban történtek, (de a nevelő nem tud róla, csak maguk között rendezték) félve a következményektől. Feszélyezve érezték magukat. Ez hátráltatta a beszélgetés folyamát kissé. Azért néhány konfliktust felidéztek, amelyet elemeztük, mindkét fél oldaláról. (hogyan érezték akkor magukat, milyen érzéssel gondolnak vissza rá, megoldódott-e a konfliktus, jó megoldás született-e, lehetett-e volna másképp)

A tematikától részben eltértünk, mert a film vetítése előtt már eljutottunk oda, hogy a konfliktusokat csoportosítottuk. Csoportcsere (forgás) nem volt, közösen elemeztük a példaként hozott konfliktusok hátterét. Kevés alkalommal dolgoznak a gyerekeink ezzel a módszerrel, könnyebbnek tűnt a közös feldolgozás.

Mivel a filmet a foglakozás végén vetítettük le, fáradtabbak voltak már, nehezen fogadták be a filmet. Furcsa volt nekik, hogy így is lehet, hitetlenek voltak, megrendezettnek tűntek nekik a jelenetek. Nem tudják elképzelni, hogy a mi iskolánkban is működhetne ez a megoldási mód.

A film kapcsán a beszélgetés az elfogadás, befogadás, másság témaköre köré csoportosult.

A diákoknak hosszú volt egyben a film.  Az ő javaslatuk, hogy részletekben, jelenetenként nézzük a filmet, ezzel lehetőséget teremtve az éppen aktuális jelentről való eszmecserére.

A film formátumáról: a könnyebb lejátszhatóság, kezelhetőségért javasolnám, hogy a filmet ne DVD formátumban, hanem avi kiterjesztéssel adjátok ki.

No comments

Please log in to write comments.