Criminal Justice 2008

en
RSS
What is restorative justice?

Facebook
Partners and Sponsors:

          With financial support from the Criminal Justice Programme of the European Commission, Directorate General Justice, Freedom and Security

The MEREPS Project's translating partner is the Afford Translations and Interpreting Ltd.

Sign up

Vetítés a Vályiban 1.

Uploaded at: 2011. 05. 24.

Author: pusikati

2011.05.05-én tartottuk meg első vetítésünket a Vályi Péter Szakképző Iskolai Tagintézményünkben, Tamásiban. Nagy izgalommal és várakozással készültünk fel.

Vetítőpárunk diáktagja Hóbor Jani 20 éves roma származású diák, már egy szakmával a kezében, jelenleg érettségire felkészítő tagozaton tanul. Hatodik éve koptatja iskolánk padjait, igazán ismeri az itt kialakuló konfliktushelyzeteket. Janira jellemző a jó kommunikációs készség, a határozott véleményalkotás, a problémák helyes felmérése és mindezek mellett egészséges önértékeléssel rendelkezik. Igaz, időnként túl vehemensen próbálja bizonyítani az igazát, ezért aztán Ő maga is keveredik konfliktushelyzetekbe.

Jómagam 24. éve tanítok ebben az iskolában, a tavalyi tanévtől pedig gyermekvédelmi felelősként is dolgozom. Szívesen foglalkozom a tanórákon kívül is a diákokkal, legyen az tanulási segítség, vagy „csak” beszélgetés. Jani korábban tanítványom volt, kölcsönösen kedveljük és tiszteljük egymást.

A vetítést egy tízedik osztályos csoportnak tartottuk meg, egy dupla kommunikáció órát „kölcsönkérve”. A csoport létszáma 12 fő, lányok és fiúk vegyesen, 15-től 18 évesig. A diákok nagy érdeklődéssel várták a számukra szokatlan szituációban kezdődő órát. Igen gyorsan eljutottunk a konfliktus fogalmának megfogalmazásáig. Kisebb nehézséget okozott, hogy konfliktusaikat a szereplő személyeket konkrétan megnevezve mondták el. Miután ezt leküzdöttük, várakozással tekintettek a film megnézése elé.

A film után jó kis beszélgetés alakult ki arról, hogy vajon az itteni konfliktusok is kezelhetőek-e a filmben bemutatott módon. Ezen persze kisebb vita alakult ki, és arra jutottunk, hogy ehhez erős szemléletváltásra van szükség minden oldalról. Tekintettel arra, hogy jól elment az idő a film és ennek kapcsán a helyi konfliktusok elemzésével, csoportmunkára nem került sor. Ennek hiányát nem nagyon éreztük, mivel a létszám amúgy sem volt túl nagy.

A film nagyobbrészt tetszett a résztvevőknek, elsősorban azért, mert úgy érezték, hogy hasonló helyzetek teremtődnek nálunk is. A bocsánatkéréssel kapcsolatban hangzott el az egyik fiú szájából a következő megjegyzés: „ A bocsánatkérés egyenlő a bűntudattal, ha bocsánatot kérek, akkor elgondolkodom azon, hogy mit tettem rosszul.” Volt olyan megjegyzés is, ami arra utalt, hogy némelyeknek sokkal természetesebb a büntetés, mint a jóvátétel. Ugyanakkor azonban volt, aki egyértelműen megalázónak érezte a bocsánatkérést.

Akadt olyan diák, aki, talán a film hatására, beismerte, hogy nem igazán jól kezelte eddig a kialakuló konfliktusait. Jóleső érzés volt hallani, amikor az egyik leány azt mondta a záró körben, hogy megpróbálja konfliktusait a jövőben jobban kezelni. Szintén jó volt hallani azt, mikor egy másik diák kifejtette, hogy az volta legjobb, hogy őszintén lehetett véleményt mondani. Többen érdeklődtek, hogy lesz-e következő alkalom, és ha igen, akkor mikor?!

Miután ezt a blogot is közösen próbáljuk megfogalmazni, ezért bizton állíthatom, hogy vetítőpárommal a közös munkában jól kiegészítettük és még fogjuk is egymást.

A továbbiakban, ha nem is ebben a tanévben, folytatni kívánjuk a közös munkát.

No comments

Please log in to write comments.