Criminal Justice 2008

en
RSS
What is restorative justice?

Facebook
Partners and Sponsors:

          With financial support from the Criminal Justice Programme of the European Commission, Directorate General Justice, Freedom and Security

The MEREPS Project's translating partner is the Afford Translations and Interpreting Ltd.

Sign up

A SZISZSZI Szeged-Móravárosi Tagintézményének vetítőpárosának beszámolója

Uploaded at: 2011. 05. 25.

Author: zsóka1

A vetítés 2011.május 13.-án, pénteken a 10/A osztály egy csoportjában történt. A résztvevők létszáma: 11 fő, többségben lányok, pár fiú, életkoruk 15-16 év. A foglalkozás 2x45 perc volt, 10 perces szünettel, a tervezéskor + 20 percet szántunk arra, ha nem férünk bele az időkeretbe, de ennek felhasználására nem került sor. A vetítés előtt sajnos csak egyszer volt alkalmunk találkozni, ám ennek hátrányát nem éreztük a munkánk során. Az osztályt egyikünk sem ismerte, tehát idegen terepnek számított.

1. Néhány mondat a vetítőpárról:

Vetítőpárom, Muhari Viki 9. évfolyamos rendész tanuló. Nyitott, könnyen barátkozó, minden iránt érdeklődő, olykor „nagyszájú” lány. Önként vállalkozott erre a programra, amikor meghirdettük ezt a lehetőséget az osztályában. Tanári segítője, Simoncsicsné Zsóka az iskola gyermek- és ifjúságvédelmi felelőse, mediátor, mentálhigiénés szakember, tanár. A vetítés 2011.május 13.-án, pénteken a 10/A osztály egy csoportjában történt. A résztvevők létszáma: 11 fő, többségben lányok, pár fiú, életkoruk 15-16 év. A foglalkozás 2x45 perc volt, 10 perces szünettel, a tervezéskor + 20 percet szántunk arra,ha nem férünk bele az időkeretbe, de ennek felhasználására nem került sor. A vetítés előtt sajnos csak egyszer volt alkalmunk találkozni, ám ennek hátrányát nem éreztük a munkánk során.
Az osztályt egyikünk sem ismerte, tehát idegen terepnek számított.
Mivel iskolánkban egy másik vetítőpáros is van, volt alkalmunk 2 nappal előtte megnézni a munkájukat, ami nekünk jó tapasztalat volt. Ők is megnézték a mi vetítésünket és utána értékeltük a munkát. Öröm volt mindnyájunk számára az együtt dolgozás-gondolkodás.

2. Hogyan tetszett a film?

Mivel a bevezetőben azt ígértük, hogy filmet nézünk, mozifilmre gondoltak a diákok –többen megjegyezték, hogy nem  beszélgetésre készültek. A végén csak rávezetéssel tudták megfogalmazni, hogy miről is szólt a film. Reményeink szerint az iskolánk valamennyi évfolyamában fogunk vetíteni és az életkor növekedésével arányosan könnyebb lesz a diákokkal való foglalkozás és a film megértése. Tetszett nekik a diákok által eljátszott történetek- könnyen bele tudtak helyezkedni az egyes szerepekbe. Szívesen láttak volna hosszabb történetet. Mivel a csoportban több volt a lány külön kitértek a fiú szereplők külalakjára. Több szakembert jelöltek meg pozitív szereplőként, hangot adtak annak, hogy milyen megértően viselkedtek a diákok iránt. Problémát jelentett a szakemberek foglalkozása, amit közösen fejtettünk meg.

3. Hogyan fogadták a foglalkozást?

Csak pozitív benyomásaim vannak róla, együttműködők voltak, igaz nem először voltak ilyen „körbeülős” foglalkozáson, ahol a véleményükre kíváncsiak vagyunk. Különösen örülök annak, hogy jó és rossz vélemény és eset is elhangzott. A befejező körben, amikor arról érdeklődtünk, hogy hogyan érezték magukat és hogy részt vennének-e hasonló foglalkozásokon, akkor mindenki a folytatást emlegette. Többen a sok ülést nehezményezték és mozgásos feladatot emlegettek. /Ők már részt vettek személyiségfejlesztő tréningen is/. Fegyelmezési probléma egyáltalán nem fordult elő, bár ezt előre lehetett gyanítani.


4.-5. Mi volt a leghangsúlyosabb téma a foglalkozáson?

A diák-diák konfliktus, amelyről nagyon sok féle vélemény megfogalmazódott. Erről mindenkinek volt saját élménye és ezért aktívan vettek részt benne.

Nem csak iskolai példákat, de magánéletből hozott történetek is megvitatásra kerültek.

A csoport tagjai nem minden esetben értették a feladatot, ezért több időt töltöttünk a feladat elmagyarázásával. Emiatt jó néhányszor kellett párosunknak egymást segítenie, mint ahogy elgondoltuk. Szerintem a tapasztalat, és ha már több osztályban tartottuk ilyen vetítést sokat fog lendíteni a közös munkánkon.

A beszélgetés elején tisztázni kellett a játékszabályokat, mert egymás szavába vágtak, nem tudták kivárni a társuk gondolatainak megfogalmazását. Tehát a tolerancia a türelem és önuralom gyakorlására is sor került. A munka során figyelmeztették is egymást a megállapodásunkra.

Saját példaként a diákok-fiatalok közötti konfliktus volt a leggyakoribb eset. A diák-tanár konfliktusban csak a hiányzás mint kiváltó ok szerepelt példájukban. A tanár-tanár konfliktusra nem tudtak esetet mondani.

Nagyon tetszett a két diák közötti pedagógus közvetítése, ennek többször is hangot adtak.

Igényük volt a konfliktusok tisztázásának többféle lehetőségére, mert többen csak egyfajta megoldást javasoltak, az agressziót.

6. Milyen volt a közös munka a vetítőpárunkkal?

Viki ügyes volt, könnyen elfogadtatta magát a diákokkal. Kezdeti elfogódottságán a diákok segítették át. Mivel váratlan helyzetek is adódtak kellett a tanári segítség. Azt gondolom, hogy ezen a rutin fog segíteni, amikor már több csoportba elvégeztük a vetítést, jobban tud majd reagálni a diákok megmozdulásaira.

Tudta kézbe tartani az irányítást, igaz a felkészülésünk során törekedtünk is arra, hogy Ő, mint a kortárs segítő legyen a domináns. Összefoglalva: mindketten jól éreztük magunkat a foglalkozáson, és ez a pozitív élmény fog minket segíteni abban, hogy tudjuk folytatni szeptembertől a munkát.

Köszönjük a Foresee Kutatócsoportnak a lehetőséget, hogy részt vehettünk a felkészítésben. Biztosan folytatjuk a megkezdett munkát a következő tanévben. Jó lehetőség a kezünkbe arra, hogy a szeptemberben kezdő 9. osztályokban kialakuló közösséget segítsük ezzel is.

No comments

Please log in to write comments.