Ez a jelentés az észak-írországi Youth Justice Agency (Fiatalkorúakkal foglalkozó igazságszolgáltatási hatóság) által felügyelt Youth Conference Service (Fiatalkorúkkal foglalkozó konferencia-szolgálat) működéséről és eredményeiről nyújt áttekintést. A 2003-ban alakult szolgálat a fiatalkorúak által elkövetett bűncselekményeket alapvetően resztoratív szemlélettel közelíti, célja a visszaesési arány csökkentése és az áldozatok igényeinek nagyobb mértékű kielégítése. A különböző vizsgálatok arra engednek következtetni, hogy a konferencia-módszer bevezetése hozzájárult az elzárásra ítélt fiatalkorúak számának csökkenéséhez Észak-Írországban. Ez a fejlemény különösen nagy jelentőségű a Prison Reform Trust számára, amely a Diana Walesi Hercegnő Emlékalap támogatásával egy olyan programot bonyolít, melynek célja a börtönbüntetésre ítélt fiatalok számának csökkentése az Egyesült Királyság minden országában. Ezért a Prison Reform Trust megbízást adott a jelen tanulmány elkészítésére azzal a céllal, hogy az Észak-Írországban alkalmazott konferencia-szolgálat működéséről és eredményeiről részletesebb képet kapjon.
A tanulmány elkészítése során a konferencia-szolgálattal és hasonló kezdeményezésekkel kapcsolatban megjelent szakirodalmat, értékeléseket és jelentéseket is felhasználtuk. Emellett a Prison Reform Trust kutatócsoportja félnapos látogatást tett a szolgálatnál, melynek során interjúkat készítettek a szolgálat vezető beosztású munkatársaival.
A konferencia-szolgálat létrejöttének előzményei Észak-Írországban
2000-ben jelent meg a büntető igazságszolgáltatási rendszer átfogó vizsgálatának eredményeit összegző Criminal Justice Review. A vizsgálatot végző csoport 294 ajánlást fogalmazott meg a rendszer működésével kapcsolatban, ideértve a fiatalkorúakkal foglalkozó igazságszolgáltatási rendszert is. A kormány szinte mindegyik ajánlást elfogadta, és lépéseket tett annak érdekében, hogy azok megjelenjenek a vonatkozó törvényekben is. A 2002. évi igazságszolgáltatási törvényben egyebek mellett a következők szerepelnek:
A törvény célja: az észak-írországi fiatalkorúakkal foglalkozó igazságszolgáltatási rendszer törvényben rögzített célja a társadalom védelme a fiatalkori bűnözés megelőzésén és a fiatalkorú visszaesők számának csökkentésén keresztül. A „fiatalkorúak” csoportjába a 18 évesnél fiatalabb személyek tartoznak, mivel 2005 óta a 17 éves személyek által elkövetett bűncselekmények is a fiatalkorúakkal foglalkozó igazságszolgáltatási rendszer hatáskörébe tartoznak.
Új közösségi szankciók: a 2002. évi törvény két új büntetési nemet is bevezetett, melyek egyrészt új közösségi büntetési lehetőségeket kínálnak a bíróságok számára, másrészt fokozottan szem előtt tartják az áldozatok érdekeit és igényeit. A „jóvátételt előíró rendelkezés” lehetővé teszi a fiatal elkövető számára, hogy az általa okozott károkat jóvátegye az áldozatnak (ha az hozzájárul), valamely más érintettnek vagy a közösségnek nyújtott szolgáltatásokon keresztül, maximum 24 óra időtartamban. A „közösségi felelősségvállalást előíró rendelkezés” – amely 20–40 óra időtartamra terjedhet ki – két részből áll. Az első részben a fiatal elkövető egy oktató-nevelő programban vesz részt, mely például olyan kérdéskörökre terjedhet ki, mint az elkövetői magatartás, a bűncselekmény áldozatra gyakorolt hatása vagy az egészséges életmód. A második részben a fiatal elkövetőnek életkorának és lehetőségeinek megfelelően jóvátételt célzó tevékenységeket kell végeznie.
Fiatalkorúaknál alkalmazott konferencia: a kollektív problémamegoldást célzó helyreállító igazságszolgáltatás alapelveire épülő módszer a büntetőeljárás alternatívájaként vagy a bíróság által elrendelt folyamatként funkcionál, és lehetővé teszi a fiatalok számára, hogy felelősséget vállaljanak tetteikért, valamint lehetőséget kínál az áldozatok számára arra, hogy beszéljenek a bűncselekménnyel kapcsolatos gondolataikról és érzéseikről, végeredményét pedig egy a jóvátételt célzó megállapodás vagy cselekvési terv képezi.
A 2002. és a 2004. évi igazságszolgáltatási törvények nem javasolták sem a büntetőjogi felelősség minimális életkorának felemelését, sem az ENSZ Gyermekjogi Egyezményének átültetését az elsődleges joganyagba.
A Youth Justice Agency (YJA) felállítása
A Youth Justice Agency 2003 áprilisában kezdte meg működését mint a Northern Ireland Office hivatala. Elsődleges célja a fiatalkori bűnözés visszaszorítása és a fiatalkorúakkal foglalkozó igazságszolgáltatási rendszer iránti bizalom megerősítése. A hivatal olyan 10 és 17 év közötti fiatalokkal foglalkozik, akik bűncselekményt követtek el, vagy nagy a kockázata annak, hogy bűncselekményt fognak elkövetni (Angliához és Waleshez hasonlóan Észak-Írországban is 10 éves kortól vonhatók büntetőjogi felelősségre a fiatalok). A YJA különböző szolgáltatásokat nyújt, például a fiatalok büntetőeljárástól való elterelését célzó tevékenységeket végez, lehetővé teszi közösségi alapú rendelkezések teljesítését, és büntetés-végrehajtási feladatokat lát el. A rendőrség fiatalkorúak eltereléséért felelős tiszteket, az Ügyészség pedig fiatalokkal foglalkozó „bajnokokat” nevezett ki.
Helyreállító igazságszolgáltatás
A helyreállító igazságszolgáltatás alapelveit Észak-Írország mindjárt az új módszer megjelenése után, 1998-ban a fiatalkorúakkal foglalkozó igazságszolgáltatás központi elemévé tette. A helyreállító igazságszolgáltatás célja az Egyesült Királyságban működő Restorative Justice Consortium (Resztoratív Igazságszolgáltatási Konzorcium) meghatározása szerint:
„...konfliktusok rendezése és az okozott károk jóvátétele. A bűncselekmények elkövetőit arra ösztönzi, hogy vállalják a felelősséget tettükért, mérlegeljék az általuk okozott sérelmeket és károkat, és lehetőséget kínál számukra, hogy jóvátegyék azokat. A folyamat során a sérelmek elszenvedői elégtételt kaphatnak és jóvátételre számíthatnak.”
A helyreállító igazságszolgáltatás modellje számos ponton eltér a büntetőeljárásra épülő hagyományos büntető igazságszolgáltatási rendszertől.
A főbb különbségeket az alábbi felsorolás foglalja össze.
A hagyományos büntető igazságszolgáltatás és a helyreállító igazságszolgáltatás közötti főbb különbségek
A hagyományos büntető igazságszolgáltatás folyamata
• Milyen törvényt sértett az elkövető?
• Hangsúly a bűncselekményen.
• Büntetési tétel meghatározása.
• Középpontban az elkövető.
• Szembeállításra épül – elkövető kontra állam.
• A közösség csak minimális mértékben vesz részt a folyamatban.
Helyreállító igazságszolgáltatás
• Kit ért sérelem?
• A bűncselekmény negatív hatással van az emberekre és az emberi viszonyokra.
• Igények és kötelezettségek meghatározása.
• Középpontban a sértett.
• A párbeszéd ösztönzése.
• Lehetőséget kínál a közösség tagjainak arra, hogy részt vegyenek a bűncselekményekkel kapcsolatos problémák kezelésében.
Forrás: McLaughlin (2006)
A konferencia-módszer szemléleti alapja
A helyreállító igazságszolgáltatás alapelvei különböző gyakorlatokban ölthetnek testet. Észak-Írországban a fiatalokkal foglalkozó igazságszolgáltatási rendszer olyan megoldást választott, mely a konferencia-módszerére épül, melynek keretében az áldozat és annak támogatói (vagy képviselője), valamint az elkövető és az elkövető támogatói egy strukturált találkozón vesznek részt, amelyet szakember facilitál. A konferenciának – amelyen minden résztvevő felszólalhat – kettős célja van: egyrészt lehetőséget kínál a bűncselekmény és következményeinek megbeszélésére, másrészt a folyamat során ideális esetben születik egy cselekvési terv, amely kötelezettségeket ró az elkövetőre. A konferenciák integrált részét képezik a büntető igazságszolgáltatási rendszernek: a fiatalkorú elkövetők ítélethirdetés előtt (ha az elkövető beismeri bűnösségét) és ítélethirdetés után (lásd 3. fejezet) egyaránt konferenciára utalhatók. A konferencia modell más jogrendszerekben már megvalósított programokra épül, ezek közül különösen jelentős az Új-Zélandban 1989 óta alkalmazott családi-csoport konferencia modell.
Az Észak-Írországban működő Youth Conference Service főbb célkitűzései a következők:
• Jóvátételre épülő igazságszolgáltatás és az áldozat igényeinek kielégítése, vagyis lehetőség biztosítása számára arra, hogy ténylegesen részt vegyen a folyamatban, és a konferencia ne csak egy a fiatal elkövető megváltoztatását célzó eszközként funkcionáljon.
• Rehabilitatív igazságszolgáltatás, melynek alapvető célja a visszaesés megelőzése, ezért a konferencia a bűnelkövetői magatartásra koncentrál.
• Arányos, nem pedig tisztán megtorló jellegű igazságszolgáltatás.
• Az okozott kár jóvátétele, ennek során az elkövető és a bűncselekmény egyértelmű különválasztása; a hangsúly az elkövető társadalomba való reintegrációján és a visszaesés megelőzésén van.
• A bűncselekmény által lerombolt vagy károsított kapcsolatok helyreállítása.
• Annak lehetővé tétele a konferencia résztvevői számára, hogy közösen kidolgozzanak egy cselekvési tervet, amely a fiatalkorút a jóvátétel céljából terhelő kötelezettségeket rögzíti, azzal a kitétellel, hogy az összeállított cselekvési tervet a bíróságra került ügyek esetén a bíróságnak jóvá kell hagynia.
• Elkövetők, áldozatok és más érintettek részvételének ösztönzése a folyamatban. (YJA éves jelentés és beszámolók, 2007–2008)
A Youth Conference Service 2003 decemberében kezdte meg működését a YJA égisze alatt. Jogszabályi alapját Észak-Írország 2002. évi igazságszolgáltatási törvényének 4. része alkotja, míg a Fiatalkorú elkövetőkkel foglalkozó konferenciákra vonatkozó szabályokról szóló 2003. évi törvény a szolgálat működése során követendő folyamatokat és eljárásrendeket határozta meg. A konferencia-módszerét Belfastban vezették be először, majd alkalmazását a következő három év során fokozatosan kiterjesztették egész Észak-Írországra. A módszer olyan korábbi közösségi kezdeményezésekben gyökerezik, melyek célja a brutális, büntetéselvű szemlélet felváltása volt hatásosabban működő, resztoratív szemléletű gyakorlatokkal, amelyekben mediáció révén párbeszéd alakulhat ki az érintettek között.
A jelentés szerkezete
A jelentés négy fejezetből áll. A bevezetést követő 2. fejezet a program hatókörét és működését ismerteti. A 3. fejezet a szolgálat hatékonyságát és eredményességét vizsgálja a rendelkezésre álló információk fényében. Végül a 4. fejezet a jelentés kapcsán felmerülő legfontosabb kérdéseket foglalja össze, és röviden kitér arra, hogy az észak-írországi tapasztalatok hogyan hasznosíthatók az Angliában és Walesben működő fiatalkorúakkal foglalkozó igazságszolgáltatási rendszer átalakításával kapcsolatban.
A jelentés esettanulmányokat és konferencia-résztvevőktől származó idézeteket is tartalmaz, ezeket szövegdobozokban jelenítjük meg. Ezek az esettanulmányok és idézetek a programmal kapcsolatban eddig készült értékelésekből és a Northern Ireland's Youth Justice Agency szervezettől származnak.
A jelentésnek nem célja a helyreállító igazságszolgáltatás alapelveinek kritikai vizsgálata, hatékonyságának elemzése, illetve az Észak-Írországban történő széles körű bevezetésének hátterében álló szempontok vizsgálata. A helyreállító igazságszolgáltatással kapcsolatban igen gazdag szakirodalom áll rendelkezésre, és kiváló összegzést nyújt a témáról Campbell és szerzőtársainak műve (2005). A resztoratív igazságszolgáltatás gyakorlataival – azon belül az Észak-Írországban alkalmazott konferencia modellel – kapcsolatban részletes információkat tartalmaz Maruna és szerzőtársainak tanulmánya (2007). A jelentés kiindulópontja az a feltevés, hogy az Észak-Írországban bevezetett resztoratív rendszerben megvan a lehetőség arra, hogy javítsa a fiatalkorúakkal foglalkozó igazságszolgáltatási rendszer működését; a jelentés ismerteti a rendszert, valamint az elérhető információk alapján elemzi annak hatásait és eredményességét.
A teljes jelentés letölthető innen.
Nincsenek üzenetek