Mi Balatonfűzfőn, az Öveges József Szakközépiskola, Gimnázium és Kollégium 11.c osztályával tartottuk meg a foglalkozást május 4-én, 3 tanóra alatt. 25-en voltak jelen az osztályból, 17-18 éves diákok, fiúk, lányok vegyesen.
Az elején, ahogy az várható volt, a foglalkozás nehezen indult. Az elején, az ”elméleti” résznél nevetgéltek, bohóckodtak, elkomolytalankodták a dolgot. A kiosztott fénymásolt összegzőlapokból pillanatok alatt papírrepülő lett, ami röpködött ide-oda a teremben. Utólag meg is jegyezték, amikor a tanárok hozzáállása került szóba, hogy „a tanárnő is feldühödött, amikor röhögtünk”.
Amikor a film utáni beszélgetésre került sor, „le sem lehetett lőni őket”, olyan aktívak lettek.
Néhány gondolat, felvetés részükről:
§ A tanárok hozzáállása a problémáikhoz sokszor fenyegetésben nyilvánul meg
§ Elképzelhetetlen, hogy fegyelmi helyett inkább megbeszéljük a problémákat, abba úgysem menne bele senki (ehhez majd fogok egy külön bejegyzést írni, mert másnap igenis sor került egy ilyenre: egy fegyelmi esélyes helyzetet megoldottunk)
§ Nem mindig a tanárnak van igaza, csak azért mert felnőtt. Sok esetben meg sem hallgatja a diákot.
§ Sok tanár – diák konfliktus a generációk közti nézetkülönbségekből ered
§ Sok esetben a tanároknak is másképp kellene hozzáállni a diákokhoz, a problémáikhoz
§ Diák – diák konfliktus esetén, ha nem tudjuk mi is a baj valóban, beszólás helyett inkább maradjunk csendben, ne maceráljuk a másikat
§ Mivel általában kettőn áll a vásár, a konfliktusokat nehéz másképp, a megszokottól eltérő módon megoldani.
Az mindenesetre érdekes volt, hogy a filmből senki, semelyik helyzet nem ragadott meg senkit különösebben.
Legjobban az osztály hangulata, az osztályközösség foglalkoztatta őket a legjobban, minduntalan az osztályban előfordult konfliktushelyzetek és a film között vontak párhuzamot.
Arra a következtetésre jutottak, (már nem először egyébként), hogy nem ismerjük eléggé egymást, jobb lenne több közös program az osztálytársakkal.
Két konkrét javaslat is született:
§ A legközelebbi házirend módosításkor vegyük bele a házirendbe a fegyelmi eljárás előtt az úgynevezett békéltető tárgyalást – ők így fogalmaztak
§ A következő tanévben az Öveges napon (diáknapon) legyen előadás a konfliktuskezelésről.
Konkrétan a filmmel kapcsolatban azt mondták, szerintük ebben a korban már késő, jobb lenne általános iskola 5-6 osztályában megnézni.
A csoportfoglalkozásos gyakorlatot, ahogy az várható volt, elbohóckodták. Akkor voltak igazán bajban, amikor valakinek át kellett ülni a másik csoportba, és ott elmondani az előzőleg meg(nem)beszélt konfliktust – mert nem nagyon volt mit elmondani.
Ahol történt esetmegbeszélés, ott sem volt túl szerencsés a konfliktus kiválasztása, mert egy olyan helyzetet választottak, ami az osztály és egy tanár között volt, és arra a másik csoport sem adhatott más megoldást, mint az első.
Egyelőre most ennyit tudok írni, ha fogom látni a többiekét valószínű még nekem is fognak eszembe jutni dolgok.
Nincsenek üzenetek