1. Néhány mondat a vetítőpárról (szakma, életkor, érdeklődés), s mutassa be a csoportot/foglalkozást (létszám, időkeretek, korcsoport szerint).
Vetítőpárosunk egyik tagja az iskolapszichológus, a másik pedig egy 9. ozstályos (rendész osztály) diáklány. Anikó önként jelentkezett, hogy szeretne részt venni ebben a projektben és diákönkormányzati és egyéb tevékenységei illetve személyisége alkalmassá is tettéke erre a feladatra. Iskolapszichológusként alapvetően fontosnak tartom, hogy foglalkozzunk a konfliktusokkal és próbáljuk meg békésen rendezni őket. Anikó szintén érdeklődik a konfliktuskezelés iránt és ezen kívül jól kijön a diáktársaival. Az iskolában egy ismert és elismert diák, főleg a különböző ünnepségeken, rendezvényeken való szereplései miatt. Jó kommunkiációs készségekkel rendelkezik és már korábban is dolgoztunk együtt, ezért kértem fel őt erre a feladatr, amit ő lelkesen elvállalt.
A foglalkozást egy duplaórára (2x45 perc) terveztük, bár biztosítékként a következő óra is a rendelkezésükre állt. A film megnézése után tartottunke gy 10 perces szünetet és végül még 10 percet használtunk fel a 3. órából is.
Egy 9. szakiskolás osztály eegyik csoportját választottuk ki, az elkérhető óra (pályaorientáció) és nagyrészt a létszám miatt. A csoport 13 főből áll, de ezen a foglalkozáson csak tízen voltak jelen. Ez nagyban megkönnyítette a munkánkat, főleg a diáktársamét. A csoportban csak lányok voltak.
2. Hogy tetszett a film a nézőknek?
A filmmel kapcsolatban vegyes visszajelzéseket kaptunk. Túl sok információt próbált átadni, amit nehezen tudtak követni a diákok. Ennek ellenére a dákok által elmesélt történetek megragadták őket, főleg a kiközösítéssel foglalkozó.
Diákok véleményei:
"Túlzsúfolt, jobb lett volna kevesebb beszéd."
"Mű volt, nem volt hihető, de a verekedő fiúk nagyon helyesek voltak."
Tehát túl sokat foglalkoztak a külsőségekkel és az állandóan váltakozó jelenetek miatt a film üzenet kicsit elveszett valahol félúton. Viszont tudtak olyan szereplőket mondani, akkik szimpatikusak voltak nekik. Például a mediációt vezető szociális munkás hölgy több diáknak is nagyon szimpatikus volt és maga a mediáció is.
3. Hogyan fogadták a foglalkozást? (Örülnénk egy-egy idézhető mondatnak a résztvevőktől és/vagy fotónak!)
Alapvetően jól fogadták a foglalkozást, részt vettek a munkában, a csoportmunkákban is.
4. Mi volt a leghangsúlyosabb téma a foglalkozáson?
Sajnos a foglalkozás vége felé előtérbe kerültek az osztályban meglévő valós konfliktusok, amelyek mélyebbre vezetnek, mint ami ennek e foglalkozásnak a kereteibe belefér. Felhozták az osztályon belüli erős klikkesedést és a romák kiközösítését. Ezeknek e problémáknak egy kicsit teret engedtünk, mert látszott, hogy ez nagyon foglalkoztatja és bántja őket (ezért is csúsztunk ki az időből).
5. Melyik gyakorlat vagy kérdéskör működött jól a foglakozáson, és melyik nem? Melyek voltak a csoportmunka jellegzetességei?
A konfliktusok jellegzetességeinek összegyűjtésénél kellette egy kis rávezetés, de utána elég jól összegyűjtötték őket.
A kiscsoportos feladatnál nehezen tudtak elképzelni tanár-diák és tanár-tanár konfliktust, valós konfliktust pedig egyáltalán nem tudtak hozni. Az instrukciókat is többször el kellett ismételni.
A csoportmunka során is megjelentek a klikkek és kis nehézséget okozott nagyjából egyenlő fős csoportokat kialakítani. Egymás meghallgatása is többször problémás volt.
6. Milyen volt a közös munka a vetítőpárjával?
A vetítőpárommal jó volt a közös munka, közösen fel tudtunk készülni a foglalkozásra és a vezteés során is jó volt a munkamegosztás (például a vetítőpárom írt a csomagolópapírra). A saját feladatait is jól vezette.
7. Mit tanácsolnátok más vetítőpároknak? Mit üzentek nekünk, a Foresee Kutatócsoportnak?
A fogalakozás tematikája jól használható, viszont az átadni kívánt információkban túl sok olyan fogalom van, ami nehézséget jelent egy szakiskolás osztálynak (pl. konszenzus, ambíció, percepciók).
A film talán a 9-es korosztálynak túlságosan sokat és hirtelen vált a jelenetek között. A diákok történetei viszont megérintik őket, bár néha a szereplők külseje eltereli a figyelmüket. Mindezek ellenére is jó indítója és alapja volt a foglakozásnak.
Mindenkinek pozitív élményekben gazdag vetítő-beszélgető foglalkozásokat kívánnak és csak így tovább Foresee!
Nincsenek üzenetek